خودزندگینامه نوشت خیالی و عناصر آن در رمان «الواح» رشید الضعیف
نویسنده
چکیده مقاله:
رمان، روایتی است که عناصر اصلی خود را از زندگی واقعی یا خیالی وام میگیرد. خودزندگینامهنوشت نیز روایتی است که نویسنده از زندگی خود ارائه میدهد. آنچه در این میان قابل توجه است، رابطهای است که بین رمان و خودزندگینامهنوشت وجود دارد که خود، موجب شکلگیری سبکی نو موسوم به خودزندگینامهنوشت خیالی یا اتوفیکسیون در این نوع هنری میگردد. در حوزه زبان و ادبیات عربی، رشید الضعیف رماننویس معاصر لبنانی در عمده نوشتههایش به این نوع رمان گرایش دارد. او در جدیدترین رمانش «الواح» با مرکز قراردادن زندگی شخصی خود از طرفی و مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه از سویی دیگر میکوشد بین رمان و خودزندگینامهنوشت پیوند برقرار نماید که ازجمله نشانههای این پیوند انتخاب نام رشید الضعیف برای شخصیت اصلی رمان الواح است. مقاله حاضر میکوشد با روش توصیفی- تحلیلی و از طریق اصول روایتشناسی به تحلیل عناصر رمان مذکور پرداخته، مصادیق حرکت نویسنده را بین من واقعی و من روایتگر بررسی نماید. نتایج بهدستآمده نشان میدهد رشید الضعیف با استفاده از تکنیک رایج در اتوفیکسیون با حرکت در مرز واقعیت و خیال، خویشتن را در برابر انتقادات متداول در جامعه شرقی عربی مصون میدارد و درعینحال توانستهاست حوادث را بهگونهای هدایت کند تا تطابق کامل بین حوادث روایت و حوادث واقعی زندگیاش شکل نگیرد.
منابع مشابه
عناصر خیالی و سیر تحوّل آن در چهار نمونة شعری از سبک های مختلف
شاعرانگی شعر با عناصر خیالی، پیوندی ناگسستنی دارد و بخش عمدهای از ظرافتهای شعری به نحوةاستعمال این عناصر وابسته است. از این رو تحوّل و دگرگونی این عناصر در گسترةشعر فارسی که سبکها و شیوههای چندی را تجربه کرده، امری گریزناپذیر است. بحث دربارة چگونگی و فلسفة تحوّل این عناصر در شیوههای شعری و نحوة برخورد پژوهشهای بلاغی با این دگرگونیها، بحثی مغفول مانده در عرصة پژوهشهای ادبی است. این مقاله ک...
متن کاملعناصر خیالی و سیر تحوّل آن در چهار نمونة شعری از سبک های مختلف
شاعرانگی شعر با عناصر خیالی، پیوندی ناگسستنی دارد و بخش عمدهای از ظرافت های شعری به نحوةاستعمال این عناصر وابسته است. از این رو تحوّل و دگرگونی این عناصر در گسترةشعر فارسی که سبکها و شیوههای چندی را تجربه کرده، امری گریزناپذیر است. بحث دربارة چگونگی و فلسفة تحوّل این عناصر در شیوههای شعری و نحوة برخورد پژوهشهای بلاغی با این دگرگونیها، بحثی مغفول مانده در عرصة پژوهشهای ادبی است. این مقاله ک...
متن کاملعناصر داستانی در رمان همخونه
عناصر داستانی در واقع ابزاری هستند که به کمک آنها میتوان از طرح واحد داستان هایی بسیار متفاوت خلق کرد. مریم ریاحی از نویسندگان معاصر، زندگی ادبی و هنریاش را از سال 1385 با رمان داستانی همخونه آغاز کرد. این رمان تا آن تاریخ از نظر طرح داستان و مضمون، رمانی خاص و جدید بود. سبک نویسندگی داستان، قلمی زنانه را که در القاء حس صمیمیت و برانگیختن همذاتپنداری در مخاطب بسیار موفق است، بیان میکند. نو...
متن کاملبررسی عناصر داستانی و رمان «سالهای ابری»
ادبیات داستانی بخش مهمی از آثار ادبی است که تاکنون در کشور ما کمتر بررسی شده است. از میان این آثار، داستانهای برجستهای هستند که رنگ و بوی بومی و محلی دارند؛ یکی از این آثار رمان بلند سال های ابری اثر علی اشرف درویشیان است. این مقاله به بررسی عناصر داستانی رمان «سالهای ابری» پرداخته است. در این اثر قواعد پرداخت شخصیّت ها، ارائة طرح، حوادث، درونمایه و سایر عناصر، بدون در نظر گرفتن پارهای سستی...
متن کامل پیرنگ و عناصر ساختاری آن در رمان «ذاکرة الجسد » اثر أحلام مستغانمی
پیرنگ که از هنر نقاشی وارد ادبیات شده، از اصلیترین عناصر سازندة داستان است که در آن بر چرایی حادثه تأکید شده و روابط میان حوادث داستان، برپایة علّت و معلول است. پیرنگ دارای اجزا و عناصری سازنده؛ مانند گرهافکنی، کشمکش، حالت تعلیق یا هول و ولا، بحران، نقطة اوج و گرهگشایی است. این جستار با روش توصیفی- تحلیلی، این عنصر و اجزای سازندة آن را در رمان «ذاکرة الجسد» اثر أحلام مستغانمی، نویسندة الجزای...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 13 شماره 44
صفحات 91- 112
تاریخ انتشار 2017-11-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023